Kürk Mantolu Madonna - Sabahattin Ali

Kıymeti geç anlaşılan, Türk edebiyatının en güzel aşk romanlarından biri Kürk Mantolu Madonna. Romanda belki finali hariç “atraksiyon” yok. Karşılıklı insan ilişkileri, romanın büyük çoğunluğunu oluşturuyor. Buna rağmen Sabahattin Ali okuyucuyu bir an olsun sıkmamayı başarıyor. Diyalogları nerede keseceğini, konuyu nasıl değiştireceğini çok iyi biliyor. Üstelik çok sade bir dil kullanmamasına rağmen.

Merkezinde tutkulu bir aşk olsa da, “aşk romanı” tanımlaması kitaba yapılacak en büyük haksızlık olur. Sabahattin Ali’nin insana, topluma, ilişkilerimize, davranışlarımıza, çıkarlarımıza yönelik (sosyal medyanın yeni aforizma kaynağı) o kadar haklı tespitleri var ve bu çıkarımlar roman karakterlerinin ağzından o kadar yerinde dökülüyor ki, belki de Raif ile Maria’nın tuhaf kişiliklerinin, tuhaflaştırdığı “aşklarından” çok, sizi etkileyen bu pasajlar olacak.

Raif ile Maria ise romanın temelindeki iki karakter olarak, çok iyi tasvir edilmiş. Romanı okurken karakterler kanlı canlı gözünüzün önüne geliyor.  Raif’in melankolik ruhunu, çekingenliğini, bir parça umursamazlığını, utangaçlığını ve Maria’nın tam zıt gibi gözüken bir şekilde baskınlığını, sereserpeliğini, deli dolu hallerini artık kanıksadıktan sonra karakterlerin davranışlarını önceden tahmin etmeye başlıyorsunuz. 






Kitabın sonu benim için sürpriz olmadı. Hikayenin mutsuz sona aktığı belliydi. Faka üslup ve tasvir o kadar güçlü ki sona doğru Raif’in ruhunda açılan yaraları onunla birlikte hissetmeye başlıyorsunuz. Olaydan çok beni etkileyen anlatım oldu finalde.

İlginç bulduğum bir nokta Raif gibi mülayim bir karakterin, Almanya’da babasının ısrarlı mektuplarına kulak asmadan kendi başına buyruk halleri oldu. Almanya’ya gitme amacını tamamen bir kenara bırakarak farklı şeylere odaklandı. Bu tutum, Raif karakterinin üzerine pek oturmuyor ve romanın eleştirilebilecek yönlerinden birisi bana göre.

Daha önce de belirttiğim gibi Raif ile Maria’nın aşkından çok, etkilendiğim asıl kısım olan ve romanın arasına düzenli serpiştirilen tespitlerden bir tanesi ile bitireyim:

"Hayatta hiçbir zaman kafamızdaki kadar harikulade şeyler olmayacağını henüz idrak etmemiştim."


4 yorum :

  1. Merhaba,
    Kürk Mantolu Madonna merak ettiğim bir kitap. Bu kitapla ilgili çok yorum okudum. Takipçinizim bundan sonra. Ben de beklerim bloğuma :) İki bloğum var.
    http://kitapkeyfimm.blogspot.com.tr/
    http://pamuksekeriguncesi.blogspot.com.tr/
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, ben de kitap blogunuzu takip edeceğim. Fakat Google friend connect eklentisi çalışmıyor, haberiniz olsun. Tabii sadece sizle alakalı değil, genel bir sorun bu.

      Sil
  2. Yıllar önce okumuştum bu kitabı, hem de çok severek... En son yazdığınız alıntı hala aklımdadır.
    Blogunuzu sevdimi takibe aldım bana da beklerim. Sevgilerle...
    www.neclasolen.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akıldan çıkacak gibi değil. Teşekkür ederim.

      Sil